7 råd til boligejere, inden ejendomsvurderingen kommer
Der er en række ting, du som boligejere selv kan huske at gøre for at få en mere korrekt ejendomsvurdering. Se dem her.
De endelige ejendomsvurderinger for 2022 lander sandsynligvis i løbet af det næste år, og inden da er det vigtigt, at du sikrer dig, at din boligs oplysninger er korrekte.
Vurderingsstyrelsen har samlet 7 gode råd til boligejere, inden ejendomsvurderingen kommer.
1. Ret oplysninger i BBR
Bygnings- og Boligregistret (BBR) indeholder oplysninger om alle bygninger og boliger i Danmark. Se bbr.dk her
Der er mange oplysninger om hver enkelt bygning, for eksempel hvor den ligger, hvad den bruges til samt dens størrelse og alder. Derfor er det vigtigt, at du gør opmærksom på fejl, mangler og bygningsmæssige forandringer, så det kan blive rettet i BBR.
Sådan retter du i BBR: Større bygningsmæssige ændringer, som registrering af en ny bygning til bolig eller erhverv, et nyt teknisk anlæg, en nedrivning eller fjernelse af en olietank fra ejendommen, kræver at du henvender dig direkte til kommunen via en formular på bbr.dk.
Hvis du derimod foretager mindre ændringer på din ejendom, så skal du registrere og rette oplysningerne ved at logge ind på Ret BBR. Ret BBR her
2. Indberet fejl og mangler til Matriklen
Matriklen.dk er et digitalt oversigtskort, som grafisk fremviser informationer fra Matrikelregistret.
Det viser med andre ord de matrikulære arealer og registrerede ejendomsgrænser. De er en del af datasættet, som ligger til grund for vurderingen af din grund og ejendom. Hvis du opdager fejl eller mangler i matrikelkortet, kan du indberetter det direkte til Geodatastyrelsen her
3. Tjek op på dine tinglysninger
Tinglysning.dk er det digitale, offentlige register over fast ejendom, andelsboliger, køretøjer, ægtepagter og løsøre med videre.
På tinglysning.dk kan man se al data om ejendomsretlige forhold på din bolig. Du kan tjekke, at de tinglyste oplysninger stemmer overnes med, hvad du ejer. Tjek din ejendom på tinglysning.dk her
4. Tal med kommunen
Kommunen har styr på al data om, hvad din grund kan anvendes til, og det er også kommunen, der kan hjælpe med at forstå lokal- og kommunalplanerne.
Hos kommunen søger du om godkendelse til ejendomsændringer som ombygning, tilbygning eller nybyg.
Vurderingsstyrelsen anbefaler, at du er i dialog med kommunen, når det kommer til at kvalitetssikre oplysninger om din ejendom, og at du er opmærksom på kommunernes sagsbehandlingstid. Kommunen skal nemlig kvalitetssikre de oplysninger, du som boligejer indberetter til BBR, og her skal du være opmærksom på, hvordan det passer med den tid, du har til at gøre indsigelser over data i deklarationen.
5. Sørg for at have dokumentationen i orden
Vurderingsstyrelsen vurderer din ejendom på baggrund af de forhold, der er gældende på vurderingsterminen.
Det er derfor vigtigt, at du som boligejer er opmærksom på, om oplysningerne var gældende på denne vurderingstermin. Hvis du gør indsigelser eller ændrer i de oplysninger, som fremgår om din ejendom i de forskellige offentlige registre og myndigheder, skal du huske, at du skal kunne dokumentere, at ændringerne var gældende på vurderingsterminen.
6. Vent ikke med at tjekke data til, at du modtager din deklaration
Det er altid en god ide at være på forkant, og det gælder også i forhold til ejendomsvurderingerne.
Vent derfor ikke med at indberette eller rette data i BBR eller tjekke op på for eksempel Matriklen.dk og Tinglysning.dk til den dag, hvor du modtager din deklaration. Sørg i stedet for at indberette, så snart ændringer på ejendommen træder i kraft, så kommunen har god tid til sagsbehandling, og du som boligejer har god tid til dialogen med myndighederne.
7. Husk at du har mulighed for at klage
Hvis du ender med at være uenig i den endelige vurdering, så kan du vælge at klage.
Din klagemulighed åbner, når du får adgang til brevet ”Hvis du vil klage, er det nu muligt”. Du har herefter 90 dage til at sende din klage til Skatteankestyrelsen, hvilket koster 1.200 kroner.
Du får klagegebyret tilbagebetalt, hvis du får helt eller delvist medhold i din klage.
Hvad er BBR-registret?
* BBR-registret er en fælles facitliste for alle bygninger over ti kvadratmeter i Danmark. Der er også regler for bygninger som garager og udhuse.
* Oplysningerne i BBR-registreret anvendes i staten, kommunerne og i private virksomheder.
* Ud fra oplysningerne foretages en vurdering af din bolig. Den vurdering har betydning for den ejendomsskat, du skal betale.
* I det offentlige har oplysningerne i BBR-registret betydning for, hvad du kan få udbetalt i offentligt tilskud – for eksempel boligstøtte. I det private gælder det for eksempel låntagning og ejendomshandel.
* Det er boligejerens forpligtelse at registrere oplysninger i BBR-registret.
* I BBR kan du blandt andet registrere opførselsår, nye varmeinstallationer, antallet af toiletter og boligareal. Det gør du på bbr.dk.
Kilder: Vurderingsstyrelsen og bbr.dk.
Først publiceret: 23. august 2024
Artiklen er sidst opdateret 23. august 2024 kl. 9:58