Teleselskaber klar til at stoppe massiv svindel: Venter på regeringen

Teleselskaberne har de teknologiske løsninger klar til at stoppe den bølge af sms-svindel og fupopkald, der plager danskerne. Men indtil regeringen giver grønt lys, må de danske teleselskaber vente.

Teleselskaberne har løsninger til at stoppe svindel, men venter på grønt lys fra regeringen. Foto: Jakob Eskildsen/Ritzau Scanpix

“Hej mor, jeg har ødelagt min telefon, her er mit midlertidige nummer.”

Sådan lyder en ud af mange fup-sms’er, der skal få uskyldige danskere til at klikke på et link for at lokke penge ud af dem.

Nogle falder desværre i fælden, fordi svindlernes metoder bliver mere og mere avancerede, men der er håb forude.

Teleindustrien har nemlig udviklet løsninger til at bekæmpe svindel-sms’er og falske opkald.

Ved hjælp af kunstig intelligens kan de effektivt sortere svindel-sms’er og identificere opkald, der udgiver sig for at være fra danske telefonnumre.

Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, vurderer, at løsningen til at bekæmpe sms-svindel kan rulles ud på maksimalt fire uger, mens en løsning mod falske opkald kan tage op til ni måneder.

Men på grund af regler om databeskyttelse og brevhemmelighed, er teleselskaberne nødt til at vente på godkendelse fra regeringen.

Digital konsulent efterlyser finsk model

Siden juni sidste år har Teleindustrien arbejdet på at få afklaret lovgivningen med Digitaliseringsministeriet, og fra august har blandt andre Finans Danmark og Forbrugerrådet Tænk også været involveret i dialogen med Erhvervsministeriet.

Flere parter kritiserer nu hastigheden på processen og efterspørger en hurtigere løsning.

Digital konsulent hos Faglige Seniorer, Susanne Hassing Prytz Fasting, opfordrer til, at Danmark følger Finlands eksempel, så flere seniorer og danskere generelt bliver bedre beskyttet mod svindel.

Finland indførte i oktober 2023 krav om, at telebranchen skal blokere for svindel og fupnumre, som indtil videre har forhindret 200.000 svindelopkald om dagen.

Udfordringer med nuværende tiltag

Selvom der er gjort fremskridt – som f.eks. en aftale om at beskytte virksomheders og offentlige instansers unikke navne – er der stadig mange svindelmetoder, der ikke dækkes af de nuværende tiltag.

Svindlere bruger ofte navne, der ligner de ægte, og sender sms’er fra danske numre, hvilket gør det svært at skelne mellem ægte og falske beskeder.

En populær metode som ’Bekendt i knibe’ kræver også særlig opmærksomhed, da svindlere sender sms’er fra danske numre for at narre folk. Her bliver folk typisk kontaktet af deres børn via sms fra danske numre med falske beskeder som »hej mor, jeg har ødelagt min telefon, her er mit midlertidige nummer’.

Hvad venter man på?

Politiken har henvendt sig til Digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) og Erhvervsminister Morten Bødskov (S) for at få en forklaring på forsinkelsen.

Marie Bjerre skriver i et mailsvar, at “digital svindel er et stort problem, som jeg tager meget alvorligt” og at regeringen er “i fuld gang med at se på yderligere initiativer til, hvordan vi kan beskytte danskerne mod digital svindel og slå ned på svindlerne.”

Erhvervsminister Morten Bødskov skriver i et mailsvar, at digitale svindleres handlinger er forkastelige:

“Vi ved, at de går direkte efter danskere, der er særligt udsatte for svindel såsom velvillige ældre borgere,” skriver han.

Han tilføjer, at regeringen det forgangne år har indført nye initiativer såsom et loft på straksoverførsler på 50.000 kr. og derudover har iværksat et bredt samarbejde med bl.a. teleindustrien.

Svindlen fortsætter

Mens myndighederne tager sig tid til at træffe beslutninger, fortsætter svindelnummerne med at florere.

Ifølge Nationalt Center for IT-kriminalitet steg antallet af anmeldelser om it-kriminalitet markant sidste år, og antallet af svindelnumre, der fik adgang til MitID, fordobledes.

Først publiceret: 21. august 2024
Artiklen er sidst opdateret 21. august 2024 kl. 8:19

Se, hvad vi ellers skriver om:

og