Forårsklar bil: Vask vinteren af

Vejsalt, sne og fugt er hård kost for bilen. Eksperter guider her til, hvordan du bedst vasker vinteren af bilen og gør den klar til foråret.

Regn og slud er ikke det bedste for din bil. Så når foråret kommer, er det en god idé at få vasket skidtet grundigt af.

Fugt, salt og småskader er lig rust.

Derfor skal bilen have en ordentlig forårsrengøring, når der ikke længere bliver saltet på vejene.

– Salt får bilen til at ruste, og det salt, der bruges på vejene, er virkelig ekstremt, siger Max Johnsen, der er automekaniker og områdeleder for Falck Assistance i Hovedstaden.

Grundig vask

Derfor skal bilen som det første have en grundig vask.

Hvorfor bliver lakken slidt?

* Der er mange grunde til, at lakken slides af vinterens vejr og vind.

* Lavpraktisk vil den blive ødelagt af stenslag, når der eksempelvis kører en sneplov eller andre bilister forbi, som slynger sjap op på bilen.

* Der vil også klæbe mere til bilen om vinteren. Der er simpelthen mere sne, sjap og pløre, som eksempelvis grus og vejsalt kan sidde fast i.

* Hvis du samtidig skraber ruder og døre fri for is og sne - eller skubber sne ned fra taget med en skraber - så "skurrer" du rundt i sand, salt og småsnavs. Samtidig får rusten fred til at gnave.

* Derfor vil lakken typisk fremstå mere mat og i nogle tilfælde pletvist ødelagt efter vinteren.

Kilder: Peter Sahl fra FDM, Max Johnsen fra Falck Assistance.

Vask altid oppefra og ned og afslut med hjulene, så det værste snask og flyverust ikke trækkes op på ruder og karrosseri, råder Max Johnsen.

Kom hele vejen rundt, og husk falser, kanter, klapper, inderskærme og hjulbuer, tilføjer Peter Sahl, der er teknisk konsulent ved FDM.

– Om vinteren bliver bilen dels mere beskidt, og man går heller ikke udendørs og pusler om den i timevis. Derfor er vinteren bare hård kost for bilen, siger han.

Vask bilen med en vandslange og en blød børste.

En højtryksrenser er en dårlig idé.

– For hvis der bare er et lille stenslag, kan du faktisk blæse vand ind under lakken, slå flere skaller af og gøre skaden endnu større, forklarer Peter Sahl.

Det er også en mulighed at køre bilen i vaskehal, men det afhænger af flere ting.

Rustbeskyttelse

Hvis du har betalt for dyr rustbeskyttelse, harmonerer det eksempelvis ikke så godt, forklarer Peter Sahl.

Rustbeskyttelsen vil nemlig blive hårdt belastet af en undervognsvask.

– Rustbeskyttelse er et olie- og vokslag, som helst skal være blødt. Derfor kan man faktisk nærmest slide laget i stykker, hvis man spuler det med hårdt vandtryk, forklarer Peter Sahl.

Derfor råder FDM som udgangspunkt til, at du går manuelt til værks med vandslange, blød børste og en miljøvenlig og skyllefri vask.

– En skyllefri vask er miljømæssigt det bedste, fordi man kun bruger cirka ti liter vand. Og husk at bruge de anbefalede børster og mikrofiberklude, for de ridser mindst, siger Peter Sahl.

Når bilen er ren, så gå lakken efter for skader.

Peter Sahl nævner, at sneplove og andre køretøjer får kastet alverdens smuds og flyverust op på bilen i løbet af vinteren.

Og hvis man opdager nye stenslag, skal de hurtigst muligt repareres.

– Stenslag er som et åbent sår, hvor der lynhurtigt går rust i. Så hvis man ikke pletreparerer, er man sikker på, at man står med en endnu større regning senere, siger Peter Sahl.

Polering

Som en tredje ting skal lakken gerne have en polering, tilføjer Max Johnsen.

Det foregår forskelligt afhængig af biltype, og hvor slidt lakken er.

Eksempelvis har poleringsmidlerne forskellig grad af “slibeevne”, altså hvor grundigt de tager fat. Og nogle skal efterbehandles med polércreme, så overfladen forsegles.

Følg brugsanvisningen, og spørg værkstedet, hvis du er i tvivl.

– Idéen med en polering er, at lakken bliver mere glat og ensartet. Derfor vil den se flottere og friskere ud – og snavs får sværere ved at sætte sig, forklarer Peter Sahl.

Først publiceret: 28. februar 2022
Artiklen er sidst opdateret 2. marts 2022 kl. 8:40

Se, hvad vi ellers skriver om:

og