Tuborgs gulddame stiller bakken og drikker selv

Gulddamen har stillet serveringsbakken, og drikker nu selv.

Tuborg har givet deres ikoniske ‘Gulddame’ et nyt design. Og i den nye profil har hun sat serveringsbakken væk og er selv blevet en del af festen.

Opdateringen sker i forbindelse med lanceringen af en ny smagsvariant, Guld Tuborg Passionsfrugt.

Sidst “Gulddamen” blev opdateret var i 1995, hvor Guld Tuborg fyldte 100 år. Men også i 1995 forblev Gulddamen stadig kvinden, der serverede øl. Men nu får hun altså et nyt og mere moderne look.

“Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen, Brand Manager Tuborg.

En dame af tiden

Tuborgs gyldne dame tilbage i 70’erne.

I 1930’erne introducerede Tuborg de såkaldte ”Tuborg-piger”, som i første omgang skulle appellere til datidens kvinder – og altså ikke mændene. I 1950’erne gjorde den fynske model Annette Strøyberg for alvor Tuborgs Guldpige berømt, både på reklamer og som papfigur opstillet i butikker over hele verden.

I folkemunde blev øllen døbt ‘Den Gyldne Dame’, og i forbindelse med Guld Tuborgs 100-års jubilæum i 1995 var det nærliggende, at hun kom på etiketten.

“Den Gyldne Dame lever stadig, men fortællingen og designet havde brug for en modernisering. Det er helt naturligt, at Gulddamen følger med tiden, og det er ikke første gang, at vi justerer lidt på designet. Men vi gør det ikke uden stor respekt for brandets historie, som er både kendt og elsket i den danske befolkning,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen.

Dialog med meningsdannere

I forbindelse med opdateringen har bryggeriet været i dialog med flere meningsdannere med ekspertise i kønsopfattelser og ligestilling samt organisationer som fx Dansk Kvindesamfund.

“Det har været helt afgørende for os at tale med eksperter på området, som har gjort os klogere på de generelle tendenser samt på Gulddamens position i samtiden set med fagbriller. Derudover har vi afholdt en række forbrugertests, som helt konkret har haft en indflydelse på, hvordan det nye design ser ud,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen.

Tuborg lancerer samtidig en ny smagsvariant under navnet Guld Tuborg Passionsfrugt i næste uge.

Ifølge Tuborgs analyser scorer Guld Tuborg blandt de højeste i kategorien “brands jeg elsker” hos målgruppen af unge voksne, hvis smagspræferencer typisk er sødere end hos ældre målgrupper. Lanceringen af Guld Tuborg Passionsfrugt skal således sikre, at Guld Tuborg styrker sin position og forbliver relevant i både brand- og smagskategorien.

Først publiceret: 26. august 2021
Artiklen er sidst opdateret 3. december 2021 kl. 10:18

Se, hvad vi ellers skriver om: