Derfor bør du købe julegaverne nu

Kæmpehavn i Kina lukket ned på grund af corona. Og lige nu skal det meste af verdens julehandel lastes i netop den havn.

Verdens tredje største havn, der ligger i Kina, lukkes delvist ned i disse dage – det kan få betydning for verdens julehandel, og dermed de julegaver du egentlig først har planlagt at købe om et par måneder.

Én ansat på havnen Ningbo-Zhoushan i Kina er nemlig blevet konstateret smittet med covid-19, og det har ført til, at en fjerdedel af den kæmpestore havn nu er lukket ned,  skriver DR.dk.

Alle holder vejret

Ningbo-havnen er verdens tredje største  havn, og derfor holder alle verdens rederier lige nu vejret og afventer, hvor længe nedlukningen vil vare.

“Ningbo står for en meget stor del af eksportlasten ud af det østlige Kina”, siger Lars Jensen, der er direktør i virksomheden Vespucci Maritime, og som har mere end 20 års erfaring fra shippingbranchen.
“Går man ned i et supermarked og kigger sig omkring, vil stort set alt man ser sandsynligvis have været gennem havnen i Ningbo”, tilføjer han til DR.dk.

Flaskehals-problemer

Ifølge Lars Jensen kan den globale varehandel godt tåle, at havnen er lukket delvist ned et par dage, men strækker det sig mere end en uge, vil der opstå flaskehalsproblemer.
“I så fald vil en del af lasten blive omdirigeret til Shanghai omkring 200 kilometer væk, som over tid også vil opleve flaskehalse. Og så begynder problemerne for alvor at melde sig, for så er der ikke nok kapacitet til at få de varer ud af Kina, som man gerne vil”, siger han.
“I øjeblikket ligger 10 procent af verdens skibskapacitet og venter ud fra havne, som har forstoppelse – enten fordi der har været smitte blandt havnearbejdere eller chauffører”.
I maj blev havnen Yantian i Shenzhen-provinsen lukket i omkring en måned, hvilket også førte til store kapacitetsproblemer og stigende fragtpriser.

Julevarer skal lastes nu

Det er første gang, en havn af Ningbo-Zhoushans størrelse lukker ned, og det sker tilmed på et meget uheldigt tidspunkt.
Disse uger udgør nemlig højsæson i shippingbranchen, da varer, som skal nå til Europa til julehandlen, skal lastes nu.
“Hvis varerne ikke bliver lastet i løbet af de kommende tre-fem uger, så vil de ganske enkelt ikke nå frem i tide”, siger Lars Jensen til DR.dk.
Ender nedlukningen af Ningbo-Zhoushan med at blive længerevarende, vil det formentligt betyde, at forbrugere i Europa vil opleve et mindre vareudvalg, vurderer Lars Jensen.
“Det er svært at svare på, om det vil føre til stigende priser. Det seneste år er fragtpriserne fra Asien til Europa blevet mangedoblet på grund af pandemien, som har ført til flaskehalse. Men det har altså ikke ført til stigende priser for forbrugerne, fordi de store importører – i hvert fald indtil nu – har valgt at “æde” prisstigningen for at kunne konkurrere”, tilføjer Lars Jensen.

Kilde: DR.dk

Først publiceret: 17. august 2021
Artiklen er sidst opdateret 16. august 2021 kl. 16:22

Emner: