Ved “Cafe Fodkold” er vi alle lige
Danskerne har elsker "en ristet med det hele”, siden de første seks pølsevogne trillede ud på vejene for præcist 100 år siden.
”Cafe Fodkold”, ”Skinkekutteren” og ”Svineknallerten”.
Kært barn har mange navne. Mandag 18. januar for 100 år siden trillede de første seks pølsevogne ud på de københavnske gader med et indbygget kogekar fyldt med røde pølser.
Dengang kostede en kogt pølse med en klat sennep 25 øre, og så kunne man få et rundstykke med for fem øre ekstra.
Konceptet med den lille pølsevogn blev en stor succes med det samme, og på sit højdepunkt i 60’erne og 70’erne var der over 700 pølsevogne i Danmark.
I de år var en god beliggenhed for pølsevognen også lig med en omsætning i millionklassen.
I 1980 blev menuen med kogte pølser og grillpølser suppleret med den franske hotdog, der også blev en stor succes. Senere kom også bøfsandwich og pølser i baconsvøb til.
Truet af grillbaren
I 1980’erne fik pølsevogns-erhvervet i Danmark dog skarp konkurrence fra først grillbaren, senere Shawarma-boderne og sidst også tankstationerne. I dag er der kun omkring 100 pølsevogne tilbage i Danmark, hvoraf de 25 står i København.
Men på trods af faget er skrumpet så meget ind, har næsten alle danskere et kært barndomsminde om en varm pølse – og måske en kold kakaomælk eller Jolly Cola – ved pølsevognens disk, og derfor vækker jubilæet stadig opsigt.
Alle er lige ved pølsevognen
“Pølsevognen opfattes som noget helt særligt dansk, og “en ristet med det hele” er velsagtens at betragte som en indgroet del af af dansk madkultur, som både danskere og turister sætter stor pris på”.
Det fortæller Mike Sauerberg, der er Vice President hos Danish Crown, som gennem deres datterselskaber, Steff Houlberg, Tulip og GØL har leveret pølser til pølsevognene i flere generationer.
“Det er også et vigtigt element i pølsevognens historie, at den er blevet et symbol på en madkultur, som kan rumme alle folkeslag lige fra direktøren til arbejdsmanden – ved pølsevognen er alle lige”.
En pølsevogn kan noget helt særligt. Der er en helt speciel duft, en hyggelige stemning og så er der den gode smag.
“Folk kommer ganske enkelt i godt humør, når de ser en pølsevogn. Og så har vognene jo været anvendt i hundredvis af billeder, film, tv-programmer og historier gennem årene, og så er de vel at betragte som et stykke dansk kulturhistorie,” mener Mike Sauberberg.
Stolte over at bidrage til pølsevognens historie
“Pølser fra Steff Houlberg har især bidraget til pølsevognens historie, og det er vi både glade og stolte af. Selvfølgelig er pølsevognen ikke den sektor, hvor vi sælger flest af vores produkter, men alligevel er pølsevognen vigtig for os – ikke bare af nostalgiske grunde. For ud over den rene omsætning , er der også den synlighed i bybilledet, som pølsevognene medfører, der er en del af vores branding”, fortæller Mike Sauberberg.
Danish Crown havde flere spændende initiativer i støbeskeen i forbindelsen med pølsevognens 100 års jubilæum mandag 18. januar, men de er sat på pause under corona pandemien.
Mike Sauerberg lover, at så snart Danmark lukker op igen, er Danish Crown klar til at sætte ind med fejringer af den danske pølsevogn.
Først publiceret: 15. januar 2021
Artiklen er sidst opdateret 7. maj 2021 kl. 15:32