Kongehuset stopper traditionen med hofleverandørerne
Kongehuset mener ikke længere, at ordning med kongelig blåstempling er tidssvarende.
Den over 100 år gamle ordning med kongelige hofleverandører udfases og ophører endegyldigt 31. december 2029.
Det oplyser kongehuset i en pressemeddelelse.
“Det er kongehusets opfattelse, at en ordning, som indebærer, at enkelte virksomheder gennem en årrække kan påberåbe sig en særlig anerkendelse fra kongehuset, ikke længere er tidssvarende,” skriver kongehuset.
I forbindelse med tronskiftet i januar lød det fra kongehuset, at man ville tage stilling til ordningen på et senere tidspunkt.
Men allerede her havde de 104 danske virksomheder, som har prædikatet ”Kongelig Hofleverandør” fået en melding om, at de ville miste deres prædikat.,
De kunne dog anvende den tildelte titel frem til minimum den 14. januar 2025.
Det samme gjaldt for de fem udenlandske virksomheder, der har fået samme prædikat.
Udtrykket er gået fløjten
Kongehuset påpeger i pressemeddelelsen, at de nuværende hofleverandører enten slet ikke, eller kun i begrænset omfang og meget sjældent, leverer varer eller tjenester til Kongehuset.
Samtidig skriver Kongehuset også “at flere af de virksomheder, der leverer varer eller tjenesteydelser til Kongehuset, ikke er på listen over hofleverandører. Udtrykket ”hofleverandør” er således ikke længere en retvisende betegnelse.”
Gælder både Lego, Jysk og mange andre
Med meldingen får virksomhederne nu yderligere fem år til at forberede sig på skiftet og eventuelle ændringer i for eksempel logo.
“For at give de berørte virksomheder tid til at indrette sig på ændringerne, vil alle eksisterende hofleverandører kunne bruge prædikatet frem til 31. december 2029. Herefter vil prædikatet ikke længere kunne anvendes,” lyder det fra kongehuset.
Virksomhederne tæller både giganter som Arla, Lego, Grundfos, Jysk og Carlsberg og en række mindre virksomheder inden for alt fra fødevarer og mode til boligindretning og et enkelt renseri.
Prædikatet er frem til nu blevet tildelt som en særlig anerkendelse af en virksomhed ud fra en vurdering af kvalitet, forretningsførelse, samfundsansvar og ordentlighed.
Derfor røg Ecco ud
Det har dog også fået negativ opmærksomhed i nyere tid, hvor blandt andet fagfolk inden for branding har påpeget, at det har kunnet ligne en slags kommerciel byttehandel.
I 2022 – to år inden tronskiftet – gjorde kongehuset sig også bemærket i forbindelse med ordningen.
Her lød det fra det danske kongehus, at skomærket Ecco, der siden 1991 har kunnet pryde sig med titlen som kongelig hofleverandør, ikke fik fornyet sin tilladelse.
Udmelding kom omtrent samme tid som skomærket for alvor var i vælten for at fortsætte sine forretninger i Rusland efter krigens udbrud.
Først publiceret: 13. november 2024
Artiklen er sidst opdateret 13. november 2024 kl. 13:44