Klagede til ankenævn over bank: Nu får hun ekstra i pension resten af livet

Pengeinstitut begik fejl, så udbetaling af livrente ikke begyndte til den aftalte tid. Nu har banken kompenseret, så kunden får flere penge hver måned resten af livet

Det kan betale sig at klage til Det finansielle ankenævn, hvis der er tvister mellem dig og banken.

Pengeinstitutter kan godt skynde sig.

Syv dage efter at en kunde klagede til Det finansielle ankenævn, meddelte en bank, at de godt ville give en kompensation, fordi de havde fejlet.

Bommerten betød, at kvinden først begyndte at få udbetalt en livsvarig ydelse med fire måneders forsinkelse.

Men nu er bankens godtgørelse er sat ind på ordningen, og det betyder, at hun får udbetalt knap 100 kroner mere om måneden resten af livet.

Kunden har ret

Kvinden bøvlede i første omgang med diskussioner med banken. Hun oplevede, at hun ikke kunne komme igennem. Derfor kontaktede hun ankenævnet.

Derefter kom banken hende frivilligt i møde med et tilbud om kompensation.

Ankenævnet har efterfølgende konkluderet, at kunden havde ret.

Sådan gik det galt

Kvinden havde i en række år indbetalt på en ”Letsikring af indtægt ved pension”. Det ligner en livsvarig livrente, og banken håndterer den i samarbejde med et pensionsselskab.

I marts sidste år bad kvinden om start på udbetaling. Hun underskrev, og banken fortalte, at hun ville begynde at få penge fra 1. august 2023.

Men kvinden modtog ikke noget. Derfor kontaktede hun banken.

Pengeinstituttet indrømmede, at der var sket en fejl med en registrering af udbetalingen.

Gik til ankenævnet

Banken fortæller, at den undersøgte om miseren kunne løses med tilbagevirkende kraft. Men det var ikke muligt.

Banken tilbød i stedet, at kvinden kunne begynde på udbetaling 1. november. Men hun var usikker på konsekvenserne af det.

Derefter gik hun til ankenævnet.

Sådan stiger udbetalingen

Kvinden mistede fire måneders udbetalinger fra livrenten. Nu har banken af sin kasse betalt de tre – lig med knap 24.000 kroner i kompensation

Beløbet er sat ind på pensionsordningen. Derefter står hun nu til en årlig udbetaling på lige knap 97.000 kroner

Hvis udbetalingen var gået i gang til tiden, ville hun havde fået cirka 95.750 kroner.

Læs hele afgørelsen fra Det finansielle ankenævn

Dommen

Kvinden fik kun kompensation for tre ud af de fire måneders forsinkelse. Hun har i ankenævnet kæmpet for også at få den fjerde måned.

Ankenævnet fastslår, at hun skal have dækket sit tab. Men et flertal af medlemmerne i ankenævnet mener, at hun ikke har bevist, at hun har lidt et tab, når bankens kompensation regnes med.

Et mindretal i ankenævnet mener, at hun også skal have den sidste måned.

Her kan du klage over banken

Lovgivningen sikrer dig, at der er en klageansvarlig i din bank, som kan hjælpe dig i tvister mellem dig og banken.

Du kan finde den klageansvarlige på bankens hjemmeside eller ved at spørge din bankrådgiver.

Bliver problemet ikke løst sammen med den klageansvarlige, kan du som privatkunde klage til Det finansielle ankenævn.

Du skal sende din klage ved at udfylde et særligt klageskema, som du finder på ankenævnets hjemmeside. Det koster 200 kronet, som du får tilbage, hvis du får medhold i sagen.

Først publiceret: 29. juli 2024
Artiklen er sidst opdateret 26. juli 2024 kl. 13:37

Se, hvad vi ellers skriver om:

og