Politiet: Hjælp dine ældre med at undgå bedragerier

Politikreds opfordrer borgere til at tale med deres ældre om svindel, efter de har oplevet tre svindelsager på en dag.

Husk, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og efterspørger betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende.

Igen i går var flere ældre udsat for telefonbedragerier her i politikredsen, hvor de ældre blev ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra banken.

Sådan lyder det i tirsdagens døgnrapport fra Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi, der opfordrer til, at man taler med de ældre om, hvordan de kan undgå at blive udsat for svindel over telefonen.

Sådan foregår svindlen

Bedrageren siger typisk, at der er problemer med de ældres konto, og at “banken” derfor har brug for både hævekort og pinkode.

Kort efter tropper et bud fra “banken” op på deres adresse og henter kort og pinkode. Nogen gange beder bedragerne også om at få smykker med til “boksen”. 

Lidt senere er der hævet et kontant beløb fra de ældres konto. Sådan har mange anmeldelser til politiet set ud den seneste tid.

I går gik det ud over tre borgere fra Maribo, Søllested og Præstø.

Det skal du aldrig gøre

Disse historier er desværre langtfra enestående, og svindlerne kan være meget svære at gennemskue.

Et godt råd er, at man lægger på, og i stedet ringer til sine yngre pårørende, som kan rådgive.

Husk, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og efterspørger betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende – og de kommer slet ikke ud til din bopæl for at hente dit kort.

Udlever aldrig kort eller koder. Afbryd straks samtalen og lav et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. 

Først publiceret: 10. januar 2024
Artiklen er sidst opdateret 10. januar 2024 kl. 14:00

Se, hvad vi ellers skriver om:

og