Kunder har krav på tilbagebetaling for skjulte abonnementer

Det var ulovligt, at netbutikkers kunder automatisk blev tilmeldt abonnement i forbindelse med køb af varer.

En række netbutikkers fremgangsmåde var groft vildledende, når kunder automatisk blev tilmeldt et abonnement i forbindelse med køb af varer.

Det har Højesteret afgjort torsdag.

Derfor pålægges netbutikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk nu at tilbagebetale kunderne deres abonnementsbetalinger for en periode, der strækker sig tilbage til 2017.

Forbrugere kunne blandt andet købe bøger, legetøj og elektronik gennem butikkerne.

Ifølge Højesteret blev butikkernes forpligtelser til klart og tydeligt at angive præmissen for køb af varer ikke overholdt, lyder det i afgørelsen.

Det var Forbrugerombudsmanden, som havde anlagt sag mod selskaberne Group Buy ApS, Buuks.dk ApS og Sayve ApS. De står bag hjemmesiderne.

Sø- og Handelsretten forbød i efteråret 2022 de tre netbutikker at bruge fremgangsmåden med automatisk tilmelding.

Den del er stadfæstet af Højesteret torsdag.

Forbrugerne blev pålagt at betale op til 119 kroner om måneden, der så ville give adgang til varer til medlemspriser.

Ifølge Jyllands-Posten, der skrev om udfaldet i Sø- og Handelsretten, modtog Forbrugerombudsmanden mere end 600 klager over netbutikkerne.

/ritzau/

Først publiceret: 7. december 2023
Artiklen er sidst opdateret 7. december 2023 kl. 13:22