12 borgmestre vil sænke fartgrænser – sender brev til ministre

12 borgmestre er gået sammen i et projekt, der har til formål at minimere trafikstøj i boliger tæt på trafik.

12 borgmestre er gået sammen i et projekt, der har til formål at sænke fartgrænsen på vejene i hovedstaden for at minimere støjgener.

Det fremgår af en pressemeddelelse, som de 12 kommuner står bag.

Derfor sender borgmestrene tirsdag et brev til en række ministre, skriver DR. Her ytrer borgmestrene ønske om, at bilister maksimalt må køre 80 kilometer i timen på motorvejene omkring København.

På øvrige veje ønsker de fartgrænsen sænket til 50 kilometer i timen.

I en pressemeddelelse fra de 12 kommuner lyder det, at mange af de borgere, der bor og lever nær nogle af hovedstadens mest trafikerede veje, har forhøjet risiko for stress, blodpropper og koncentrationsbesvær.

En ændring i fartgrænsen vil betyde, at over halvdelen af de stærkt støjbelastede boliger i hovedstadens omegnskommuner ikke længere vil være stærkt støjbelastede.

Grænseværdien for stærk støjbelastning er 68 dB.

En fjerdedel af boligerne vil ikke længere være støjbelastede over grænseværdien 58 dB. Det fremgår af pressemeddelelsen.

En analyse som ingeniørvirksomheden MOE har lavet for de 12 kommuner, viser, at 27.000 færre boliger vil være støjbelastet, hvis fartgrænserne sænkes, som borgmestrene ønsker det.

Samtidig vil det ifølge analysen kun have minimal betydning for bilister.

– I rapportens eksempler vil en tur fra Farum til Københavns Nordvestkvarter i morgentrafikken blive blot halvandet minut længere.

– I den anden retning på en køretur fra Lundtofte til Brøndby vil der være tale om en forøget rejsetid på 53 sekunder – altså en knapt mærkbar forskel for bilisten, men en forskel som i dén grad vil kunne høres hos de berørte beboere, lyder det i pressemeddelelsen.

I alt er 102.000 boliger i dag belastet af trafikstøj i hovedstadens omegnskommuner.

De 12 kommuner er Albertslund, Brøndby, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Køge, Lyngby-Taarbæk, Solrød og Vallensbæk.

/ritzau/

Først publiceret: 11. april 2023
Artiklen er sidst opdateret 11. april 2023 kl. 10:19