To ældre kvinder svindlet for over 1 million kroner
Inden for en uge er to kvinder tilsammen blev narret til at overføre mere en 1 million kroner til bedragere, som udgav sig for at være fra banken eller politiet.
Svindel mod ældre sker hver eneste dag landet over.
Men det hører alligevel til sjældenhederne, at det er beløb på flere hundrede tusinder, det lykkes bedragere at franarre ældre.
Men det er sket for to kvinder på henholdsvis 78 år og 81 år fra Køge, der tilsammen blev narret til at overføre mere en 1 million kroner til bedragere, som udgav sig for at være fra banken eller politiet.
Mistede hele sin formue
Den 78-årig kvinde blev en aften i sidste uge kontaktet telefonisk af en kvinde, som præsenterede sig som Pernille Christensen fra Rigspolitiets IT-afdeling.
Svindel på telefonen
Telefonnumrene bag fupopkald kan være svære at genkende som svindelnumre. De kan nemlig både være hemmelige numre, have dansk område-kode og ligne de numre, som danske virksomheder har.
Tager du telefonen, kan du spotte en svindler på:
- Opkaldet handler om at få personlige oplysninger ud af dig
- Personen påstår, at han vil hjælpe dig med din computer eller at du har problemer for eksempel med dit betalingskort.
- Svindleren vil ofte forsøge at skræmme dig til at udlevere dine oplysninger.
Udlever ALDRIG personlige oplysninger til personer, du ikke kender eller har en aftale med.
Under påskud om, at der var mistænkelige transaktioner fra kvindens konto, blev hun overtalt til at overføre hele sin formue til flere forskellige konti i ”sikkerhedsdepot”. Den 78-årige blev herefter kontaktet af ”Benjamin”, en medarbejder fra Nordeas IT-afdeling, som stod for det praktiske med at ”hjælpe” den 78-årige med selv foretage de mange overførsler.
Franarret alt på kontoen
I denne uge blev en 81-årig kvinde franarret alt, hvad hun havde på sin konto af en falsk bankmand fra Nordea.
Igen ved at skabe forvirring om mærkelige transaktioner, lykkedes det bedrageren at overtale den 81-årige til selv at godkende overførslerne med Mit-Id. Pengene blev ifølge den falske bankmand overført til ”sikre konti”.
Efter transaktionerne var sket afbrød ”bankmanden” opkaldet, og den 81-årige blev senere opmærksom på, at hun var blevet narret.
Politiet: Svindlere virker overbevisende
”Vi ved at det påvirker ofrene enormt, at de ikke gennemskuer svindlerne. Men bedragerne er enormt overbevisende, og de skaber frygt og forvirring hos ofrene. Ofte samarbejder flere svindlere, og de fastholder borgeren i røret, så de ikke når at tænke sig om. Det kan ske for alle” siger politiassistent, Randi Mortensen, som arbejder i kriminalpræventive sekretariat, der arbejder intensivt med at undersøge svindlernes metoder, og advare de ældre om risikoen for at blive snydt.
I begge tilfælde nævnte bedragerne, at der skulle være transaktioner i gang til en ”Erik”, som virkede mistænkelig.
Politiets Nationale Center for IT-relateret Kriminalitet efterforsker nu sagerne og få afklaret, hvortil pengene er overført.
Læg på – du behøver ikke være flink
Politiet indskærper, at budskabet om risikoen for falske henvendelser fra banker eller myndigheder kan ikke udbredes nok.
Ofrene er oftest ældre mennesker, som af svindlerne formodes at udvælge ud fra deres navn.
Advar din omgangskreds og ældre pårørende til at have skepsis overfor alle opkald om pengesager. Også selvom telefonnummeret, der ringes fra virker reelt, da opkaldsnumrene også kan forfalskes. Læg på – du behøver ikke være flink.
Først publiceret: 27. december 2022
Artiklen er sidst opdateret 26. december 2022 kl. 9:04