Få svar på spørgsmål om handel på nettet
Flere og flere seniorer svinger kreditkortet og køber varer i webshops. I Faglige Seniorers nye brevkasse giver chefjurist Camilla Post svar på spørgsmål om e-handel.
Seniorer er flittige forbrugere på nettet. 8 ud af 10 handler online, viser en undersøgelse af befolkningens e-handel.
Med flere seniorer som superforbrugere på nettet, rejser der så også en masse spørgsmål.
Derfor har Faglige Seniorer sammen med e-mærket oprettet en brevkasse, hvor du kan få svar på spørgsmål om e-handel. Se nederst i artiklen, hvordan du kan sende spørgsmål.
Juristens svar på spørgsmål om e-handel
Her kan du se e-mærkets chefjurist Camilla Post svar på nogle af de spørgsmål, som e-mærket får om internethandel.
Jeg har billetter til en teaterforestilling, som formentlig bliver aflyst. Hvad er mine rettigheder egentlig i forhold til at få penge retur eller tilgodebevis?
Som kunde er du berettiget til at få dine penge refunderet, hvis teatret selv har aflyst forestillingen. Hvis teatret ved, at der kommer nye datoer for den forestilling du havde billet til, må de gerne tilbyde dig billetter hertil. Men de kan ikke pådutte jer et tilgodebevis.
Webshoppen siger, at den ikke kan reparere min mobil, fordi den ikke kan skaffe reservedele på grund af corona-udbredelsen. Hvad skal jeg gøre?
Som udgangspunkt skal webshoppen reparere en vare inden for rimelig tid – ellers kan du som kunde hæve købet, hvis der er tale om en væsentlig mangel. Det er svært at forestille sig, at epidemien skulle tilsidesætte dine forbrugerretlige regler. Derfor vil det stadig være gældende.
Så kan webshoppen ikke skaffe reservedele andre steder, eller få varen repareret andet steds, så kan shoppen være nødsaget ellert vunget til at hæve dit køb.
Jeg kan dog ikke lade være med at appellere til, at du som kunde i denne meget særlige situation med corona-krisen tillige må udvise en vis grad af samfundssind, inden du vælger at stå stejlt på din forbrugerrettigheder.
Jeg var tilmeldt et kursus før Danmark blev lukket ned på grund af corona. Nu er det ændret til et onlinekursus. Er det ok?
Det afgørende her er, om du til kursist får den samme ydelse, som du har betalt for – eller om det nu er et ringere produkt, du får.
Det vil der formentlig være mange meninger om, men det vil i sidste ende være Forbrugerklagenævnet der må afgøre, om det specifikke onlinekursus kan siges at være mangelfuldt sammenlignet med hvis det var afholdt fysisk.
Jeg har bestilt catering, men ønsker på grund af corona at aflyse. Hvem skal betale?
Udgangspunktet her er, at den der aflyser også er den der betaler – med mindre der er tale om påbud fra regeringen.
Jeg har købt en ret dyr taske på nettet, men har endnu ikke modtaget den, og der er nu gået 20 dage. Kan jeg annullere købet?
Når du ikke er blevet lovet levering inden for et bestemt tidspunkt, har webshoppen som udgangspunkt 30 dage til at levere varen.
Pengene for varen må webshoppen først trække fra dit kort, når varen bliver afsendt fra webshoppen.
Hvis du ønsker at fortryde købet, skal du meddele det til webshoppen via mail eller telefon.
Oftest kan webshoppen oplyse dig om, hvorvidt varen er afsendt, eller hvornår du kan forvente levering. Hvis varen er blevet sendt afsted til dig, skal du naturligvis sørge for at sende varen tilbage til webshoppen, hvis du stadig vil fortryde købet.
Hvis varen ikke er kommet frem til dig, fordi den er blevet væk i posten, skal du ikke være urolig. Webshoppen bære ansvaret for tasken, indtil den er kommet i din fysiske besiddelse.
Jeg har oplevet, at en webshop har sat priserne op på udvalgte varer her i forbindelse med corona-krisen. Må de egentlig godt det?
Ja, en webshop bestemmer selv hvad prisen på butikkens varer skal være. Prisen skal oplyses tydeligt og inkludere alle de uundgåelige udgifter, der er forbundet med køb af varen, for eksempel inklusiv moms.
Flere webshops har sat mængdebegrænsning på for eksempel håndsprit. Er det overhovedet lovligt?
Ja, der er intet til hinder for, at en webshop sætter en maksimumgrænse for, hvor mange eksemplar en kunde må købe. Det kunne for eksempel være to stk. håndsprit pr. kunde. Det skal bare oplyses tydeligt på shoppen, så du som kunde ikke er i tvivl om, at det er en betingelse.
Webshoppen må for eksempel gerne skrive at en kunde maximalt kan købe to håndsprit til en given pris, og vil kunden have flere er prisen xx kroner pr. stk.
Jeg har modtaget flere mails fra webshops her i forbindelse med corona-situationen. Er det spam eller er det OK?
Webshops må gerne sende en servicemeddelelse ud til sine kunder, hvis de oplever, at Corona-situationen har betydning for for eksmepel levering af kundens varer.
Det er dog vigtigt, at mailen ikke har karakter af markedsføring, så al relateret til at øge salget kan bliver anset som spam (herunder også rabatkoder).
Servicemeddelelsen må kun sendes til kunder, som det er relevante for. Forsinket levering er ikke relevant for en, som har handlet på din webshop for flere måneder siden, men derimod meget relevant for dig som for eksempel fast får leveret et produkt fra shoppen hver uge.
Spørg eksperten: Camilla Post fra e-mærket
Du kan også spørge en af de andre eksperter:
LÆS OGSÅ: Pas på fupbutikker, når du går på udsalg på nettet
Ups! We kunne ikke finde din formular.
Først publiceret: 10. april 2020
Artiklen er sidst opdateret 16. maj 2021 kl. 18:50