Patienterne farer vild i sundhedsvæsenets klagejungle
Mangel på hurtig dialog sender patienterne ud på en lang rejse, lyder kritikken af patientklagesystemet.
For mange patienter og pårørende ender det i en jungle, når de klager over sundhedsbehandling eller -personale.
Det viser en rundspørge blandt Danske Patienters 23 medlemsforeninger.
Samtlige foreninger får løbende henvendelser fra frustrerede patienter, som søger hjælp til at gå videre med en negativ oplevelse eller et erstatningskrav.
Kræver mange ressourcer
Danske Patienters rundspørge viser, at henvendelserne fra utilfredse patienter i nogle patientforeninger fylder rigtigt meget. Det gælder for eksempel i Gigtforeningen.
“Vi bruger mange ressourcer på patientklager og på at vejlede patienter om mulighed for erstatning,” siger foreningens advokat, Lise van Brugge.
Morten Freil, direktør i Danske Patienter, kalder det dybt problematisk, at klagesystemet kræver så mange ressourcer for patienter i en hverdag, der i forvejen er fyldt med sygdom.
“Det er ulykkeligt for den enkelte, men også for samfundet, at nogle patienter opgiver at råbe op om deres negative oplevelser. Samfundet går ikke alene glip af erfaringer, der kan styrke patientsikkerheden, men bruger også unødigt mange skattekroner på genindlæggelser og forlænget sygdom på grund af gentagne fejl,” siger han.
Efterlyser bedre løsning
Danske Patienter efterlyser en langt mere enkel, fælles indgang til, hvor man kan klage over negative oplevelser i sundhedssystemet.
“Blev patienten hurtigt hjulpet det rette sted hen, tror vi, at det ville være til gavn for både patient og læge, som det jo heller ikke er behageligt for at have en uafklaret klagesag hængende over sig i længere tid.”
“Mange flere patienter ville nok foretrække en hurtig dialogsamtale frem for sanktioner og straf, som klagesystemet lægger op til,” siger han.
Læs mere om sundhed, sygdom og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.
Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.
Først publiceret: 14. august 2022
Artiklen er sidst opdateret 12. august 2022 kl. 15:02