Netflix indfører reklamer inden årets udgang
Allerede i slutningen af året kan der komme reklamer på Netflix gennem tilføjelsen af et billigere abonnement
Streaminggiganten Netflix fremskynder introduktionen af et nyt abonnement, hvor kunderne slipper med færre penge men til gengæld skal se reklamer på tjenesten.
Derfor lokker sofa og tv
Det er helt naturligt, at du ofte har mest lyst til at ligge i sofaen og se tv, fortæller adfærdspsykolog Annemette Staal.
"Det handler om mental energi. Det er ligesom et batteri. Det er fladt sidst på dagen. Der er ikke energi til de lange snakke, og vi falder til de vaner, vi har. Vi smider os i den dejlige sofa og over for står fjernsynet," siger hun.
Det er ikke nødvendigvis negativt, at I ofte ser serier på tv'et i stedet for at lave noget, hvor I aktiverer hinanden, fortæller Karina Sohrt.
"Der er ikke noget forkert i det, hvis man hygger sig ved at se Netflix. Der er rigtig mange ting i hverdagen, der gør, at man er træt og har brug for en pause," siger hun.
Det nye abonnement kan komme allerede i slutningen af året. Det skriver nyhedsbureauet Reuters tirsdag.
Reuters, der uden held har forsøgt at få Netflix kommentar til historien, citerer New York Times, der har sine oplysninger fra en intern besked til Netflix’ medarbejdere.
Af den fremgår det, at streamingfirmaet også i slutningen af året vil begynde at slå hårdere ned på deling af kodeord.
Platformen oplever nemlig, at mange brugere deler deres kodeord med andre, så man på den måde kan være flere om en enkelt konto.
Bløder seere
Begge tiltag kommer, efter at Netflix for første gang nogensinde i år har oplevet at miste kunder.
I årets første tre måneder mistede tjenesten 200.000 abonnenter. Forventningen havde været, at der ville komme 2,5 millioner til.
Tabet skyldtes delvist, at Netflix i perioden havde lukket for sine aktiviteter i Rusland. Det skete efter den russiske invasion af Ukraine.
Streamingfirmaet oplyste dog, at forventningen til årets andet kvartal så lige så skidt ud. Et yderligere fald på to millioner betalende kunder var forventet.
Netflix meldte tallene ud i april. Herefter styrtdykkede firmaets aktie.
Kovending
Nedgangen fik ledelsen til at barsle med introduktionen af reklamer på platformen. Det har Netflix med bestyrelsesformand Reed Hastings i front ellers tidligere afvist.
I april var meldingen, at ledelsen ville undersøge mulighederne for et billigere abonnement med reklamer. Abonnementet kunne være klar i løbet af de næste par år. Men det bliver altså fremskudt nu.
Det vides ikke, om Netflix også vil introducere det reklamebaserede abonnement i Danmark.
Andre streamingtjenester har allerede tilføjet lignende abonnementer. Det gælder blandt andet Disney+ og HBO Max.
Streamer du?
Læs mere om streaming, underholdning og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.
Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.
Først publiceret: 12. maj 2022
Artiklen er sidst opdateret 16. maj 2022 kl. 10:35