Hvordan er det liiige man bruger bælgfrugter?

Fødevarestyrelsen giver gode råd til hvordan vi bliver bedre til at bruge bælgfrugter i vores hverdagskost.

De er sunde, gode for klimaet og tarmene og pengepungen. Men vi er generelt ikke særlig gode til at bruge dem i vores kost; altså bælgfrugterne.

Bælgfrugter – sådan!

Hvad er en bælgfrugt? Hvordan tilbereder jeg dem? Hvilke retter kan jeg bruge dem i? Læs med her og få inspiration til, hvordan du kommer i gang med bælgfrugterne.
For bælgfrugter er langt fra normalt i de danske køkkener, og derfor må vi alle starte i det små.

Ifølge De officielle Kostråd er ca. 100 gram tilberedte bælgfrugter om dagen passende i en sund og varieret kost. Hvis du er nybegynder i bælgfrugter, så kan du hente inspiration her i Fødevarestyrelsens gode råd:

Røde linser

Røde linser er gode i supper og gryderetter. De koger hurtigt og tykner let – og så smager de ikke af meget, så de er nemme at starte på. Brug dem i fx en indisk dhal.

Kikærter

Her er altså tale om en lækker fætter, der går godt til meget. De har en mild smag og er derfor gode at starte med. Kikærter smager godt i salater, bagt i ovnen eller pandestegt med krydderier. De er også gode i gryderetter og i supper – både kogt med i suppen, men også som topping. En klassiker er den lækre hummus, der smager herligt som den er, eller piftet op med fx koriander eller artiskokker.

Kidneybønner

De røde på dåse kender vi vist alle. Særdeles god i chili sin carne, bolognese og lasagne, men de smager også fremragende som erstatning for kød i en lækker hjemmelavet burger.

Edamamebønner

Måske har du fået den til sushi, men den fortjener en større plads i dit liv. Edamamebønner fås til billige penge på frost – med og uden bælg. Bag dem med bælg i ovnen, og server med salt og citron. Du skal ikke spise selve bælgen. De løsfrosne bønner uden bælg kan du bruge i salaten  direkte fra frost. Smager mildt og har en god sprødhed. Knap så melet som de andre typer bønner.

Husk:

  • Bælgfrugter er billige, mætter  godt og indeholder vigtige næringsstoffer.
  • Bælgfrugter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk.
  • Vælg bønner og kikærter på dåse for en hurtig og nem løsning. Disse er tilberedt, og kan spises direkte fra dåsen.
  • Følg altid anvisningen på pakken, når du skal tilberede dine bælgfrugter. De fleste bælgfrugter, du køber i poser, skal udblødes i vand i flere timer, før de kan koges og spises. Det skyldes, at bælgfrugter kan indeholde naturligt forekommende lektiner, der kan forårsage sygdom ved indtag. Lektinerne inaktiveres ved korrekt tilberedning.

Læs mere om bælgfrugter og hvordan du bruger dem her på Fødevarestyrelsens hjemmeside HER

Først publiceret: 23. november 2021
Artiklen er sidst opdateret 23. november 2021 kl. 14:59